335 kr till Diabetesfonden – Träningsrapport för maj

VÄLGÖRENHET

I maj nådde jag träningsmålet! Målet är inte heligt men en stark strävan och det känns skönt att ha nått hela vägen. Tanken jag hade var att träna i snitt en timme om dagen, vilket skulle göra målsnöret till 31 träningtimmar i maj – men jag fick ihop nästan 33,5 timmar. Det gav då med andra ord 335 kr till Diabetesfonden via min insamling på CharityStorm. Månaden började bra med tät träning men näst sista helgen var det dags för loppet Gran Fondo Stockholm vilket innebar träningsvila veckan eller dagarna inpå loppet. Helgen därefter dags för nytt lopp med Kullamannen Ultra Trail och veckan mellan loppen innebar mycket återhämtning och träningsvila det också. Men å andra sidan, loppen tog 5+ timmar respektive 7+ timmar och jag tog igen vilan i tid.

Träningsfördelning och konsekvenser

Om man tittar på diagrammet nedan så ser man att det skiljer sig lite från förra månaden. Löpningen har ökats på från 45 till 52 procent, cyklingen har också ökat något med 2 procent. Simningen har gått från 8 till 19 procent i fördelningen, inte minst på grund av crawlkurs och övning. Men allt har skett på bekostnad av gym och styrketräning. Vilket varit lite väl lättvindigt av mig, det har faktiskt märkts i kroppen men jag trodde inte det var så stor minskning förrän jag såg diagrammet. Minskningen har märks i att jag noterat att den lilla muskelmassa jag byggt upp i överkroppen gått tillbaka, min hållning är lite sämre igen och framför allt är ryggen klenare. Så pass klen att jag drog på mig ett rejält ryggskott förra veckan och i princip var utslagen i flera dagar med långsam återhämtning. Först nu 8-10 dagar efteråt så börjar det likna normalt igen.

Hur det ser ut framåt för juni

När jag tittar framåt så har det gått tio dagar in i juni och jag har bara loggat en knapp timme i träningstid, ryggskottet satte effektivt stopp för allt. Utöver det så är det en hektisk jobbmånad där allt ska klämmas in och det kan komma att bli svårt att få till den träningstid jag skulle vilja på grund av nödvändiga prioriteringar. Men nog ska jag försöka, det är viktigt att få upp intensiteten och flytet igen. Inte minst för att bygga upp inför swimrun men också för att hålla rutiner och nivå när semesterlättjan rycker i mig. I fördelning mellan träningsgrenar kommer jag smalna av något och fokusera på löpning, simning och styrketräning och i den ordningen. Det kan bli något enstaka cykelpass men inte mycket mer. Målet med en timme träning om dagen ser väldigt svårnått ut, men jag ska göra vad jag kan för att komma så nära som möjligt!

Paj-Maj

Staplar-Maj

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*