Amfibiemannen – årets stora mål

UTMANING

Äntligen har jag hittat det, fått en plats och anmält mig – årets stora utmaning! Förra året körde jag vä-häldigt många lopp, alldeles för många som nötte ut mig och ströp lusten. Så det här året har jag bestämt mig för att bara boka några stycken väl valda. Samtidigt är loppen mål som sporrar mig och jag har känt att jag behövt något att sikta på och jobba mot. I år blir det en maffig utmaning med Amfibiemannen!

Swimrun

Amfibiemannen innebär 22 km löpning och 5,4 km simning. 5,4 km simning – nästan två Vansbrosimningar, det är en rejäl utmaning för mig som lärde mig crawla skapligt för lite mer än ett år sen och har väldigt liten rutin i öppet vatten. Men det är inte först det ena och sen det andra, utan det är blandat simning och löpning i Stockholms norra skärgård. Man simmar till en ö, springer över den, simmar till nästa och så vidare. Tävlingsformen är ny för mig och kallas bland annat Swimrun eller Aquathlon, på Aquathlon.se kan man läsa en beskrivning:

Swimrun är ett påhittat samlingsnamn för tävlingar som handlar om att ”ta sig fram i terrängen genom att växelvis simma och springa i lag av 2 personer”.  Man gör det genom att simma i havet, sjöar eller andra vattenpassager, och genom att springa på stigar och vägar i skogen, klippor, stränder, berg och ibland asfalt.

Jag och en träningskompis pratade löst redan förra året om att prova swimrun, och nu blir det av. Jag måste säga att jag känner mig riktigt rejält peppad och inspirerad inför det här. Det känns spännande och roligt, och redan nu märker jag en målinriktad motivation som infinner sig på träningspassen, jag har ett tydligt syfte med träningen. Man kör tävlingen i lag om två så jag är inte ensam heller utan har sällskap i slitet, vilket känns som en extra rolig krydda. Plus motiverande det också, jag vill ju inte behöva skämmas och bli släpad sista biten…

Anpassat träningsschema

Även om loppet just nu ligger ganska långt fram i tiden så börjar jag förbereda mig redan nu. Jag har inte en massa andra lopp ”i vägen” utan det här är det stora målet. Så jag håller på att ta fram och testa ett nytt träningsschema där förstås simningen har en mycket större och mer seriös roll än tidigare. Tanken är tre pass i veckan, blandat med långdistans, styrkepass och medeldistans med teknik i fokus. Förutom det en skaplig mängd löpning, till en början backe och hastighet medan jag sakta ökar distansen. Men jag kommer inte sträva efter att springa jättelångt, utan de riktiga långpassen för kondition på många timmar, det får jag via cykling. Som sagt, jag håller på att testa fram ett bra upplägg.

Utrustning som man ska och får ha med sig

Längre fram blir det förstås också simning i öppet vatten, och skarpa pass med kombination av simning och löpning för att lära känna hur kroppen känns med blandade träningsformer på det sättet. Men förutom det så finns det ytterligare en detalj som är ny, och som jag måste lära mig och öva på.

Man ska nämligen ha med viss obligatorisk utrustning. till exempel första förband, karta, visselpipa. Plus gärna ha med löparskor, vattenflaska och eventuell energi. Det här ska man alltså ha på sig på något vis under simningen. Men förutom det man måste och bör ha med så får man också använda bland annat simfenor, snorkel, handpaddlar och flythjälpmedel…

Min första reaktion var förstås – simfenor? Handpaddlar? Yes! Jäklar vad det kommer gå undan på simningen! Tills jag tänkte efter lite. Dels blir man väldigt fort trött med simfenor och benen ska nog sparas till löpning, ska jag ha fenor måste jag träna på det. Dels samma sak som att simma med löparskor – jag ska alltså springa och bära med alla simgrejor? Här behöver jag läsa på och få koll på hur man gör bäst och vad som funkar för mig. Kort och gott är jag mycket nöjd med att ha hittat årets utmaning och mål och känner en ny härlig motivation.

Rapporter från tidigare lopp

Eftersom loppet, tävlingsformen och reglerna är nya för mig så har jag börjat läsa på. Bland annat letade jag efter och hittade ”race reports” från personer som kört loppet tidigare. De ger absolut en inblick i vad som väntar. Kika in på dem om du är nyfiken, här är en på jonaslejon.se och en på lanttolife.se med mängder av bilder.

Amfibiemannen-Swimrun

Bilder av loppfotograf för Amfibiemannen, Sara Bäckvall

5 Kommentarer på Amfibiemannen – årets stora mål

  1. Aldrig hört talas om men låter kul för den som springer och simmar. Skulle nog behöva träna löpning och crawl innan jag ens tänkte tanken

  2. Ååh vad kul! Du kommer inte att bli missnöjd

  3. Kul att du satsar på swimrun 2014…

    Pushar för vår sida där du hittar racereports, filmer och utrustningstips.

    http://www.crosstranad.blogspot.com

    Mvh
    Johan

    • Hej Johan, tackar för länktips. Jag kikade in och ska botanisera med bland innehållet på sajten, aningen svårt att hitta men jag ska klicka mig runt :-)

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*