Äntligen har cykeläventyret börjat!

CYKELSÄSONG

Nu var det rätt så längesen som jag anmälde mig till Vansbro Triathlon i början av juli, och redan då visste jag att jag behövde en landsvägscykel. I veckan blev det också klart med en plats till Vätternrundan i mitten av juni så det har blivit mer och mer angeläget att börja samla mil i benen och att lära mig cykla landsväg. Nu har jag ju inte missat så mycket av försäsongen egentligen eftersom isen nyss försvunnit men det har ändå stressat mig för varje helg som gått. Men nu, till slut och äntligen!

Det här med att välja cykelmärke…

Styre-Carrera_200För en tid sedan så tog jag tag i det här med att börja kolla på cyklar, att börja få koll på termer, teknik och kunskap överlag. Redan från början så kändes det som en djungel. Varenda cykelhandlare jag gick till hade ”det bästa märket” och jag undrade hur många ”bästa” det kunde finnas. Jag kunde inte låta bli att kolla, här är träden i skogen:

Focus, White, Merida, Trek, Giant, Bianchi, Cannondale, Nishiki, Scott, Basso, Crescent, Richmond, Specialized, Ridley, Carrera, S-core, Look, BMC, Cervelo, Columbus, KTM, DeRosa, Orbea, Contador, Pinarello, Viner, Pegoretti, Cinelli, Bottecchia, Time, Tommasini, Ridley, Fondriest, Cyfac, Colnago, Schwinn, Principia, Canyon, Nakahara, Kouta, Battaglin, Wilier, Miyata, Bellesi, Motobecan, Unovelo, Avelo, Centurion, KHS, Kona, Scandium, Gianni Motta, Guerciotti, Fenix, Merckx, Cube

Bakdrev-Carrera_200

Jag kom rätt snabbt fram till att ja, vissa märken har större budget för forskning och utveckling än andra. Det är nog de jag ska inrikta mig på, men förutom det så var det åtminstone i min instegs-budgetnivå bara att känna efter vad som passar mig efter tycke och smak. I mer avancerade ligor finns det säkert mer som skiljer men den kunskapen kan jag omöjligt inhämta utan att ha provat, och för att prova behöver jag en cykel…

Köp och utprovning av cykel

Valet föll till slut på en lokal handlare, Europeiska Cykel Importen, några kvarter bort. Dels nära och bekvämt, dels lång och gedigen erfarenhet, dels bemötande i butiken. Kunnigt och guidande, inte så ”säljigt” som det var på så många andra ställen. Deras val av ”det bästa märket” var Carrera eller Ridley. För mig smakade italienskt bäst och den knallorangea instegsmodellen Carrera Blade fick hjärtat att slå redan när jag närmade mig raden av cykelmodeller.

Sadel-Carrera_200Som sagt så rör jag mig på instegsnivå med begränsad budget men det är uppenbart att det knappt finns någon övre gräns när det gäller cyklar. Min nya cykel bedömer jag vara av god kvalitet, det blev aluminiumram med kolfibergafflar. Nästa steg är ju förstås komplett kolfiber men det får vänta lite. Att kolfiber är bra handlar inte bara om vikt utan också att ta upp vibrationer från vägbanan för ökad komfort på längre pass.

Jag slog till helt enkelt och vi började prova ut direkt. Mätte benlängd, armlängd och diverse annat. Förresten är jag tydligen några centimeter kortare än det står i passet? Intressant. Vi diskuterade ”start-kit” och jag hade en lista att bolla kring som innehåll bland annat, och förstås, pedaler, skor, verktyg/reservslang, flaskhållare och inte minst cykelbyxor med vaddering som jag förstått är ett måste.

Framdrev-Carrera_200

Jag kände helt klart att jag var i goda händer och att min nivå var solklar, att allt anpassades till en grund att växa i men ändå inte för simpel eller för tunn kvalitet. Till slut var allt klappat och klart och det enda som återstod var att montera det sista på cykeln och hämta dagen efter.

Nybörjare med mycket att lära

Återigen så är jag nybörjare på en träningsgren och jag har massor av lära. Som med så många andra träningsformer handlar mycket om teknik. Inte bara cykeln då utan cyklingen i sig. Men jag kommer vara vidöppen för tips och kunskap för att lära mig och utvecklas snabbt.

Cykelskor-Carrera_200Men i stort känns det kul, det är speciellt med att närma sig något första gången. Idag kändes det som att jag var 12 år med ny cykel och ett sommarlov framför mig, stort och pirrigt! Vi fick förresten ha minikurs för nybörjaren i ämnena ”så här växlar man” och ”så här fäster du skon i pedalen” plus den mycket angelägna ”så här får du loss skon från pedalen”.

Premiärtur och de första milen

Damm-Carrera_200Så fort jag hämtat cykeln idag var det förstås dags att klä på sig och vända ut igen för premiärtur! Det blev en tur på en timme och mina två första racer-mil avverkade. Lite vingligt, lite nervöst och det här med att skorna sitter fast höll på att ställa till det trots att jag hela tiden var fullt medveten om det. Men annars… jäklar vad skönt! Lätt, snabbt, en känsla av att flyga nästan ljudlöst. Klart jag växlade upp till max och tryckte på allt vad jag hade, jäklar vad det gick undan!

Så nu har det första vägdammet lagt sig på däcken – och imorgon bär det av på ytterligare en tur, men lite längre och på mycket bättre vägar. Nu har cykeläventyret börjat, och det kommer bli stort.

3 Trackbacks & Pingbacks

  1. #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen
  2. Jag kom i mål på Vätternrundan! - Springcalle.se
  3. Längtan efter cykling och landsväg! | Springcalle.se

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*