Äntligen krossar jag kolesterolet

HÄLSA GENOM TRÄNING

Det här blir ett inlägg med lite annorlunda vinkel på träning än vanligt. Om min hälsa kopplat till träning och kolesterol. Bakgrunden är att för drygt sex år sen så gick jag in i den berömda väggen med jobbet och drabbades av rejäla utmattningssyndrom.

Utmattningssyndromen kan vara olika från person till person, och för min del blev det obehagligt nog hjärtat som visade vägen för hur illa det stod till. Oregelbundna hjärtslag, ibland ångestframkallande långsam puls och i stort styrde obehaget och rädslan kring att hjärtat skulle stanna eller inte hela min vardag.

Regelbunden provtagning och kontroll

Artar-Kolesterol_180

Hela historien är ett långt blogginlägg i sig, det som spelar roll här är att jag sen dess går på regelbundna kontroller. Det är idag ingen fara alls med hjärtat och utmattningen är förbi men jag fortsätter gå hos en hjärtspecialist. Prover och kontroll två gånger om året och noggrann uppföljning av alla värden, det är inte så få tester som han gör, det tar en stund på själva provtagningen…

De allra flesta värden har alltid varit bra eller riktigt bra. Förutom kolesterolet som det aldrig varit fason på under alla år. Det finns ett nedre och ett övre gränsvärde mellan 3,3-6,9 mmol/L som man bör befinna sig i. Jag har varit i övre delen hela tiden och vid något tillfälle även över 7. Ingen höjdare alls och något jag jobbat med längs vägen.

Kampen mot kolesterolet

Kolesterol-Krossa_180Det har funnits där lite i bakhuvudet hela tiden även om jag inte alltid varit så fokuserad på det när livet pågått. Det har främst varit kosten som varit mitt verktyg och där har jag mina utmaningar som så många andra. Aldrig enahanda eller enbart dålig mat, men stora portioner och i perioder mer av skräpmat och väl fettrikt till vardags.

Mitt jobb är stillasittande och förutom det senaste året och halva 2010 så har jag varit rätt så inaktiv överlag. Jag har varierat i vikt, ganska mycket för att vara mig med som mest 10 kg. Sammantaget har jag alltså inte påverkat kolesterolet särskilt mycket men lyckats till största del hålla det inom gränsvärdena.

Det senaste glädjebeskedet i kolesterolkampen

I höstas hade jag sänkt kolesterolet hyfsat men nu i januari på den senaste mätningen -så krossade jag kolesterolet. Jag hamnade prick i mitten på 5,1 i skalan. Det bästa någonsin av alla kontroller! Med beröm av läkaren till och med, och det vill man ju ha förstås. Resultatet var ett glädjebesked, men ett annat glädjebesked är också hur det gått till.

Det är helt uppenbart och tydligt att min fysiska träning påverkar kolesterolnivån. Precis som det står att läsa att det ska göra. I fallet att sänka nivån pratar jag förstås om det ”onda” LDL-kolesterolet. Det finns också det ”goda” HDL-kolesterolet som man vill höja.

curled paper background with heart shapeDetta har skett med träningen och jag tror både regelbundenheten, variationen av träningstyper och inte minst långpassen spelar stor roll snarare än halvtimmes pass. Inget fel med dem men att också få lång träningstid då och då. Det som händer är en dubbel effekt. Dels sänks LDL-kolesterolet, men HDL-kolesterolet påverkas också och höjs. Att det höjs agerar i sin tur hävstång och hjälper till att sänka LDL-kolesterolet ytterligare.

Framgången i kampen med kolesterolet är något att fira, men det kommer vara något att fortsatt koll på. Men det som känns fantastiskt skönt är att ha ett så starkt vapen i träningen, snarare än bara kosthållning. Snacka om att ”springa för livet” – nytt prov i höst, då ska jag vinna igen!

3 Trackbacks & Pingbacks

  1. #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen
  2. Friskt vågat - hälften sprunget - Springcalle.seSPRINGCALLE
  3. Kosten är min eviga motståndare - dags för viktkamp igen | Springcalle.se

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*