Effekten av träningsdata, ett tack till tre pulsklockor

Till att börja med är min löparkarriär inte särskilt lång. Jag började springa med någon form av långsiktighet och ambition vintern 2010, påpälsad i snön och nötte långsamt vidare när barmarken dök upp. Det gick bra och framåt, och jag anmälde mig till Premiärmilen i mars det året.

Ungefär en månad innan loppet så fick jag för mig att skaffa mig en pulsklocka. För det första kan jag erkänna att jag då inte visste vad en sån klocka var till för. Jag hade ingen koll på pulsträning och hade ärligt talat knappt sett en, så det här med tempo, distans och annan data hade jag ingen aning om.

Polletten som trillade ner, två gånger

Jag fick förstås fort upp ögonen för att det fanns mer än puls att få ur en klocka. Poletten började trilla ner och jag valde och köpte en Garmin Forerunner FR60. En enklare modell men oj… det här var något helt nytt, och polletten ramlade ner med en smäll.

Polletten föll ner en gång till och hårdare när jag väl började använda klockan, herregud… tempo längs passet? Uppmätt distans och exakt tid? Pulszoner? Jag är inte ensam om upplevelsen, men jag blev minst sagt besatt och är väl fortfarande till viss del.

Siffrorna gav mig en referenspunkt, jag slipade och skalade, sprang lite hårdare i backarna, pressade mig lite mer. Flera gånger tänkte jag att jag skulle ta det lugnt i början av passet, men råkade hålla något visst tempo som jag lade märke till när jag sneglade på klockan, och då blev det en tävling med mig själv, ”inte under X.XX minuter per kilometer på hela passet”.

En stark faktor för form och utveckling

Det kan låta stressigt, men det här var tveklöst det som gav tydliga och stora resultat för både kondition och form. Det blev målsättning i mikroformat för varje träningspass, och data i stort för olika distanser att slipa på. Pulsklockan tror jag var avgörande för min utveckling, och min utveckling sporrade mig mot nya mål som i sin tur ledde till en form jag verkligen kunde använda.

Från att under nästan hela livet tyckt att en mil var en overklig distans att springa så sprang jag nu 10 km, 12 km, 15 km, 18 km, över 20 km! Finalen för året var Lidingöloppet på tre timmar. Fullständigt otroligt i min världsbild bara ett år tidigare.

Självklart är det inte bara pulsklockan som gjort jobbet. Envishet, målmedvetenhet och kämpande har lett mig framåt. Men helt klart spelade träningsdata en avgörande roll. Så är det fortfarande.

En pulsklocka per år

Det är fortfarande pulsklocka och träningsdata som gäller för min träning, i allra högsta grad. Den första gav mersmak och ju mer jag använde den ju större och fler blev mina krav och önskemål. Så efter ett år uppgraderade jag till en med inbyggd GPS, en Garmin Forerunner 305. Fantastisk uppgradering, så mycket mer klocka, och även med cykelprogram. Den fick vara min bästa vän under ett år, med mycket nöje och nytta.

Den blev dock utbytt i år, till den hittills ultimata klockan för mig, en Garmin Forerunner 910XT som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Jag tycker klockan i sig, och Garmin Connects nya webbgränssnitt, var en så stor skillnad att det blev en nystart. Jag badar i träningsdata och njuter för fullt!

Det finns andra som tycker annat

Det finns två saker som andra ofta har åsikter om utifrån sin synvinkel. Dels märket på klockorna eller modellerna. Dels att springa utan pulsklocka, att bara springa utan tanke på tempo och tid fritt från träningsdata. De personer som uttrycket detta i min krets är personer som i regel har kört för fullt med data och pulsklocka tidigare, och nu slutat med det.

Jag förstår dem, jag hör vad de tycker och känner, och min reflektion är att jag också kommer komma dit. Längre fram kommer jag också vilja släppa klockan och konstant tittande på displayen för att springa fritt. Men inte nu, och inte än, jag älskar pulsklockan och vi har många utmaningar kvar framför oss innan jag släpper greppet om den.

Hur det gick då på loppet?

Hur gick det då på det där första loppet, Premiärmilen 2010? Jo, jag hade en dröm om att springa under 50 minuter på milen. Att jag hade den drömmen så tidigt berodde på dålig precision i klockan ärligt talat, jag trodde jag var snabbare än jag var. Men oavsett glädjesiffror så sporrade det mig och jag sprang in med minsta marginal på 49 minuter och 59 sekunder…

1 Kommentar på Effekten av träningsdata, ett tack till tre pulsklockor

  1. Känner igen mig mycket i din beskrivning. Jag blev också helt frälst när jag började använda pulsklocka :)

2 Trackbacks & Pingbacks

  1. Om åtta fördelar med terränglöpning | Springcalle.se
  2. 5 snabba tips på träningsdagböcker och vad du kan använda dem till - Springcalle.se

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*