Ett litet tecken på framgång, vikterna på gymmet rör på sig

STYRKETRÄNING

Periodare på gymet? Det kan jag nog skriva under på genom åren men nu när jag konditionstränar i olika former så styrketränar jag gärna också. Jag tog ju nya träningstag i januari och gymet är en del av det. Det blir två till tre pass i veckan, i regel tre och ibland något bonuspass.

Mina pass är relativt enkla och ganska enformiga. Hittills kör jag i princip bara maskiner med ryggövningar, bröst, biceps, triceps, axlar och mage. En eller två övningar för varje, och det tar mellan 30-50 minuter beroende på antal ”set” och ”reps”, så det går ofta smidigt att få till i vardagen. Jodå, jag känner till det där med nyttan av att variera övningar och att enbart köra maskiner kan vara lite snävt. Men just nu är det vad som gäller.

Vinst och resultat

Jag ser det som en direkt personlig vinst att disciplinerat kört gympass i över två och en halv månad, utan undantag. Det känns faktiskt både roligt och viktigt, och enkelt. Vilket är extra bra och gör att jag kommer iväg även om soffan lockar. Den andra vinsten är resultatet, jag märker att jag blivit starkare. Först och främst märks det när jag väljer vikter, på de flesta maskiner har jag ökat tyngderna rejält från januari. Lite olika beroende på maskin men en absolut och tydlig skillnad – som förstås känns jättebra!

Det skulle ju inte skada om det syntes mer också men det kommer med tiden och även med viktnedgången, det är på rätt väg oavsett. Syftet med träningen är inte att det ska synas, det är att bli just starkare, tåligare, förekomma skador och stärka delar av kroppen grenspecifikt för annat som jag tränar.

Märker skillnad i andra träningsgrenar

Här märker jag också skillnad nu. Arm- och ryggträningen märks av på simningen och löpningen. Mage-, rygg-, och armträningen märks av på cyklingen till exempel. Jag har också börjat få bättre hållning rent allmänt och har inte haft ont i ryggmusklerna av skrivbordsarbete på länge. Framförallt måste jag säga att ryggen gör mest skillnad och det känns riktigt bra.

Allt det här gör att jag bli extra peppad av att fortsätta, att äntligen kommit till en punkt med tydliga resultat både i siffror och i verkligheten. Nu vill jag bara fortsätta och jag börjar faktiskt bli nyfiken på funktionell träning i olika former, men mer om det vid annat tillfälle!

2 Kommentarer på Ett litet tecken på framgång, vikterna på gymmet rör på sig

  1. Våga släppa maskinerna :)

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*