5 snabba tips på träningsdagböcker

TRÄNINGSTIPS

Eftersom jag tränar lite lätt systematiskt både träningsmål och tävlingsmål och för att det hjälper och motiverar mig så använder jag en träningsdagbok. Framförallt för att logga träningsdata och få rapporter för min träning. Jag går igång på träningsdata nämligen, det är inte något som funkar för alla men en träningsdagbok kan vara till hjälp ändå. Sen är jag aktiv på flera träningsdagböcker, inte bara en och jag använder dem lite olika. Inte minst för att hålla ett öga på tips, idéer, trender, lopp, personer, kurser och allt möjligt träningsrelaterat.

Vad använder man en träningsdagbok till?

De flesta sajter är i grunden ganska lika och själva användandet är till största del upp till dig även om det ibland skiljer sig något i funktioner mellan sidorna. Jag själv använder dem främst i efterhand när jag har tränat och laddar upp mina pass eller aktiviteter för att spara och kunna se i olika rapporter. Till exempel hur mycket jag tränat på en månad, vad jag lägger mest tid på, hur snabbt mina löppass går, min puls, personliga rekord med mera. Det finns i regel sociala funktioner med kompiskopplingar, delningsmöjligheter, bloggar, bilder med mera.

Men man kan förstås använda sajterna mycket mer än vad jag gör, och mer som verktyg. Dels kan man skriva in upplevelser på passen, minnas och dra slutsatser. Till exempel hur ett pass kändes, vad man ätit den dagen, var man stressad eller sovit dåligt? Utöver det finns möjligheten att planera sin träning, lägga in en träningsplan och använda olika verktyg för att styra träningen och optimera den.

En faktisk fördel är att på en träningsdagbok befinner man sig i ett gäng av redan träningsfrälsta och kan gå loss om allt som gäller träning. Något som annars kanske inte är så populärt för alla som behöver se det i ditt flöde på Facebook…

För min del använder jag en pulsklocka från Garmin och går via deras sajt Garmin Connect innan jag loggar in på någon träningsdagbok. Men de flesta träningsdagböcker idag har både en sajt och en app där man kan använda funktioner och logga sin data direkt, även Garmin men jag har fastnat i en metod… För övrigt så kanske andra märken för pulsklockor också erbjuder någon form av träningsdagbok, det kan vara värt att kolla upp!

Här listar jag några exempel på träningsdagböcker du kan titta närmare på. Jag har använt alla men det är ingen regelrätt recension, du får själv prova och bedöma vad du tycker passar eller kanske vad andra omkring dig använder så ni kan följa varandra på sajten.

Svettig

Den här träningsdagboken och communityt består av flera delar under samma tak. En inloggning ger tillgång till alla delar, och de delar en gemensam app för träningen, träningsappen Svettig. Jogg är löpningssidan, Cykla är cyklingssidan, Tri är för triathlon, Svettig är för styrketräning och Skid är för skidor. Ganska logiskt vad gäller namnen och riktigt bra upplägg faktiskt, det finns ju massor att skriva om för varje träningsgren så uppdelningen i intressen är inte så dum. Men som sagt, samtidigt som sajterna kombineras och enkelt kan växlas mellan med samma login. Sajterna är aktiva så det finns alltid något nytt att ta delar.
Jogg / Cykla / Tri / Svettig / Skid

Funbeat

Sveriges största träningssajt med mängder av funktioner och aktivitet. Inte minst så är forumen och dialog mellan användarna en använd och bra sak här, plus en hel del tekniska finesser faktiskt och självklart en app. Funbeat funkar för alla möjliga grenar och träningsformer, du kan blogga, få tips om rundor, gå med i grupper med mera.
Funbeat.se

Shapelink

Ytterligare en snygg och mycket funktionell träningsdagbok med alla funktioner, utmaningar, tävlingar, guider och forum. En kul grej jag sett på Shapelink är grupputmaningar, ”springa till Kina” till exempel. Då räknar man alla kilometer som gruppen loggar tills man uppfyller distansen. Sajten har en app, och funkar riktigt bra.
Shapelink

RunKeeper

Nuförtiden har de flesta träningsdagböcker, som de ovan, en app där man kan logga träningen direkt. Men RunKeeper var först ut och var och är en mobilbaserad träningsdagbok för dig som inte har en pulsklocka. För många så räcker appen mer än väl istället för pulsklocka, appen har GPS-spårning och stort utbud av funktioner.
RunKeeper

Styrkeprogrammet

Den här sajten är inte i grunden en träningsdagbok, men det finns funktioner för att logga och planera pass. Styrkeprogrammet är istället en otroligt användbar sajt för styrketräning med filmer, instruktioner, bilder och tips på över 700 övningar. Både en sajt, mobilsajt och en app – inspiration i mobilen direkt på gymmet. Man kan sortera övningar efter muskelgrupper, kategorier och träningsnivåer till exempel. Förutom styrketräningsövningar finns en sektion om kost och näring med guider även här.
Styrkeprogrammet

Det här var mina fem snabba tips om träningsdagböcker – vilken eller vilka använder du?

5 Kommentarer på 5 snabba tips på träningsdagböcker

  1. Jag började logga manuellt på Shake link i början av 2010, och har fortsatt för att ha en backup som inte är baserad på diverse imponerade filer. Sedan jag skaffat Androidmobil enkom för att köra Runkeeper och musik samtidigt (iOS kunde inte multitaska då) våren 2010 har jag varit fast… Gps-klocka är inget för mig just nu då jag vill ha med mig ”allt” i handen. Dvs internet, kamera och att kunna bli nådd. Testade importera till funbeat nån månad i början av detta år, och gjorde så även till jogg.se. Valde senare att skippa funbeat pga krånglet med filrestriktioner vid import och otydlig statistik i jämförelse med andra. Där vinner jogg.se alla dagar i veckan.

  2. En sak till vad gällande gps-tracking i mobiler. Får höra att dessa ofta ger glädjesiffror. Jag har HTC och Sony och dessa har i princip alltid visat kortare sträcka än mina medlöpares Gps-klockor. Däremot har jag sett skräckexempel, ofta med iPhone.

  3. Tack, för bra tips :-)

  4. Tack för tips och genomgång! Använder ingen nu, förutom ibland papper och penna…

  5. Ett tips på en ny träningsdagbok som just kommit ut
    är från http://www.thefitnessdiary.se

    Innehåller både plats för planering/ logg av kost och träning!

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*