Löparryggsäck, tips om finesser och fördelar efter utvärdering

TRÄNINGSUTRUSTNING

Med anledning av mitt kommande ultralopp så har jag tagit fram min löparryggsäck igen. Jag har knappt använt den tidigare, vilket främst beror på att jag inte sprungit tillräckliga distanser och tyckt att jag behövt den. Men nu, nu är det dags så jag har haft den med mig på alla distanser över 18-20 km. Jag har övat på att ha den, anpassat och lärt känna den – och det känns riktigt bra! Så jag tänkte skriva några rader om löparryggsäckar, funktioner och fördelar. När jag skaffade den så läste jag nämligen på ganska noga och kollade ett flertal innan jag köpte, nu testar jag teorierna i praktiken.

Nu har jag blivit kompis på riktigt med min ryggsäck, hittat rätt bland funktionerna och anpassat den till mig. För det är något man ska komma ihåg, behöver man ändra sin ryggsäck så ska man när man vet hur man vill ha den. Klippa av remmar man inte använder, kanske tejpa någonstans, ta bort eller lägga till något så det blir så bra som möjligt.

Vad ska man välja och varför?

För det första finns det löparryggsäckar i olika storlekar i antal liter. Varianter för tävling, träning, trail och hiking, varianter med eller utan vätskesystem. Vad som passar till vad avgör man själv egentligen, men jag har en ryggsäck på 5 liter och för löpning kanske maxstorlek lämpligen är 10-12 liter för att hålla ner storlek, tyngd och behålla smidigheten. Det du behöver göra är att fundera på vad du ska använda ryggsäcken till och bedöma vad och hur mycket du vill bära med dig. Anpassad utrustning är som bäst just när den är anpassad – till dig.

Det finns naturligtvis också ett stort antal märken att välja mellan, billiga och dyra med olika kvalitet. För min del, eftersom det är en produkt som måste sitta bra, vara slitstark och beprövad med kvalitet ända ner i detaljerna så väljer jag helst ett märke som bedriver egen produktutveckling och testning. Billigare märken inspireras förstås av de större aktörerna och kan i många fall lyckas men jag tar hellre ett säkrare kort, något jag inte ångrat hittills.

Genomgång av olika funktioner och finesser

Jag har en Salomon S-Lab Advanced Skin Hydro 5 Set. Väldigt långt namn men de två viktiga delarna där är dels ordet ”Skin”. Den är mycket lätt och extremt välsittande, den sitter verkligen som en extra hud och jag känner knappt att jag har den på mig när jag springer. Den andra delen är ordet ”Hydro”, att den har ett inbyggt vätskessystem. Dels en större behållare om 1,5 liter plus utrymme för extra flaskor. Men det finns en hel del fler finesser som jag lärt känna, och de tänkte jag gå igenom här:

Ryggsack-Trio-1

Bild 1. Baksidan av ryggsäcken, den stora fickan på mitten är det största förvaringsutrymmet. Man får med en värmefilt men har gott om plats för första förband, lätt ombyte och annat. En kommentar bara, packa tätt så det inte skakar omkring under löpningen. De nedre fickorna till höger och vänster är förhållandevis rymliga, jag lägger energibars, skavsårsplåster och en del annat i dem. Ryggsäcken sitter högt på kroppen, ovanför revbenen och man kommer åt fickorna ganska smidigt.
Bild 2 & 3. Fästet fram, en riktigt smart lösning. Remmarna täcker en stor del av bröstet och fördelar trycket jämt så inget klämmer eller känns. Man kan fästa varje rem i valfri höjd längs axelremmen och anpassa efter sin kropp och vad som känns bra.

Ryggsack-Trio-2

Bild 4. Vänster axelrem, överst finns en ficka med dragkedja och två fack i. Möjligen avsett för mobiltelefoner från början, men nuförtiden är det inte många som har en så liten telefon. Jag använder fickan till kreditkort, nycklar och kontanter som jag lägger i en liten plastpåse.
Bild 5. Den översta fickan är avtagbar, och i närheten så sitter en visselpipa för säkerhet.
Bild 6. Höger axelrem, här sitter en större vecka med draglås. En likadan sitter förresten på vänster axelrem. De här fickorna är anpassade till extra vätskeflaskor men man väljer förstås själv vad man vill stoppa ner. För min del har jag den ena fickan till extra vatten, och mobiltelefonen i en plastpåse i den andra. De här fickorna är mycket smidiga att komma åt tycker jag. På bilden ser man också ett fäste för gåstavar, det finns fler och man kan enkelt fästa sina stavar på ryggsäcken med standardfästen.

Ryggsack-Trio-3

Bild 7. Vätskebehållare på 1,5 liter och slangkopplingen. Behållaren är inbyggd så att säga men man kan förstås ta ut den för påfyllning och rengöring. Slangens munstycke är av typen man biter på för att få det att rinna. Det gör dels att inget läcker, dels att man kan ha munstycken i munnen och andas mellan klunkarna.
Bild 8. En viktig kommentar, när du fyller på vatten och sluter behållaren – se till att klämma ut så mycket luft som möjligt innan du stänger, annars kommer det skvalpa och låta för varje steg du tar. Monotona ljud slutar man antingen höra, eller så är det det enda du hör på hela löpturen och det är inte så kul.
Bild 9. Effektiv och prövad dubbel förslutning utan läckage.

Ryggsack-Trio-4

Bild 10. Extra flaskor, och riktigt smarta dessutom i och med att de är mjuka. Det gör att när man dricker ur dem så tar de allt mindre plats, tills bara en tunn plastbit och ett munstycke är kvar. Lätt, litet och enkelt! Munstycket är av typen man biter i, så inget läcker.
Bild 11. Extraflaskan i axelremsfickan.
Bild 12. Inte bara smart, utan även fritt från dumheter.

Är en löparryggsäck något för dig?

För min del kommer jag använda ryggsäcken alltmer nu när jag lärt känna den. Inte minst för att jag ökar distanserna, men på lagom långa distanser är den bekvämare än ett vätskebälte i många fall. En löparryggsäck kan vara något för dig om du ska ut på längre turer, eller ut i skogen på traillöpning till exempel. Det är skönt att kunna ha med sig några saker utan att det för den skull blir obekvämt. Plus att enkelt kunna ha med sig rejält med vätska och energi.

4 Kommentarer på Löparryggsäck, tips om finesser och fördelar efter utvärdering

  1. För att få ut luften ur blåsan så vänder jag den upp och ner efter jag har stängt den och suger ut all luft genom slangen. Inget skvalpande vatten då.

  2. Jag håller med dig, det är superirriterande när det sloshar i vätskeblåsan. Så här fixar man det: https://www.youtube.com/watch?v=rDpPcXrPWoc

    Lycka till på Kullamannens ultra!

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*