Löpskolning, nu förstår jag både syfte och anledning med det

TIPS & UPPTÄCKT

I tre olika sammanhang på senare tid så har jag kommit i kontakt med ”löpskolning”, både i teorin och praktiken. Faktum är att jag sitter och skriver med rejäl träningsvärk i rumpan just nu efter det senaste mötet. Vilket också hjälper till för att reflektera kring begreppet och vad det gör för skillnad. Det är lätt att tro att en som springer håller på med allt som rör löpning både till höger och vänster. Men faktum är att det snarare ofta är tvärtom. Man springer mest, i lite olika varianter på pass och upplägg. Styrketräning, teknikträning, balansträning och annat kanske man gör vid enstaka tillfällen.

Faktiskt så är det även vanligt att träningspassen inte heller blir särskilt optimala, egentligen, men mer om just det vid annat tillfälle. Hur som helst så känner jag definitivt igen mig i att jag helst bara springer. Visst kör jag gympass ett par gånger i veckan, men mest för överkropp och inte inriktat på löpning direkt, annat än ryggövningar. Jag har sett löpskolning som begrepp passera när jag läst artiklar i olika former men aldrig tänkt så mycket närmare på det. Ska jag vara ärlig så finns det många fler begrepp som jag bara låtit passera utan större eftertanke eller nyfikenhet medan jag fortsatt springa och träna på ”mitt sätt”.

Öppna ögon och öppet sinne

Jag tror det blir ändring på det nu, för finns det såna fördelar bakom löpskolning vad finns det då inte att upptäcka bakom andra begrepp? Jag som brukar säga att jag är nyfiken på nytt mest hela tiden och bokar lopp av just den anledningen har lite att leva upp till för mig själv. Jag bör öppna ögonen och intressera mig för fler saker inom löpning och träning. Ta reda på vad som är vad först, därefter bedöma och bestämma om det är något för mig eller inte.

Det var inte mitt val att upptäcka löpskolning egentligen, det började på kursen i löpteknik och jag mötte det igen på ett gruppträningspass förra veckan och sen ytterligare ett tillfälle. Men nu fattar jag och är riktigt glad över det. Från och med nu kommer jag helt klart köra löpskolning för egen del två gånger i veckan – och varför det då?

Vad är löpskolning och vad är vitsen med det?

Löpskolning är specifika övningar man gör för att stärka sin löpning. Det är till för att förbättra löptekniken, styrkan, koordinationen, rörligheten och spänsten, balansen och stabiliteten. Plus att det är skadeförebyggande. Det är dels stärkande för kroppen, ben, vader, fötter, höfter, bål och inte minst att få med rumpan i sin löpteknik. Men en stor del handlar faktiskt om att öva in ett rörelsemönster, att skapa ett motoriskt minne i kroppen. Det man gör är olika övningar som finns i ett löpsteg eller löprörelse, men överdrivet och ibland bara delar av en rörelse.

Jag associerar faktiskt till kampsport som jag höll på med för många år sedan. Att öva en rörelse tydligt och långsamt med rätt teknik, om och om igen. För att successivt öka hastigheten med målet att det ”ska gå av sig självt”. Tanken är liknande med löpskolning, trots att man ju redan springer i full fart på passen utan löpskolningen. Men att gå tillbaka till grunden och öva den tydligt gör att man kan fånga upp brister i tekniken och nöta in nya och bättre spår i rörelsemönstret.

När jag fick göra ett gäng olika övningar praktiskt och på rätt sätt så kände jag i kroppen vad det gav, och polletten trillade som sagt ner. Det finns ett syfte och en anledning och det funkar helt enkelt. Det ger en möjlighet att steg för steg tvätta bort konstiga saker man har för sig, många av oss har någon liten grej i sin löpstil och teknik som är lite udda. Kanske en obalans, kanske av en gammal skada där kroppen lärde sig kompensera, skapade ett nytt mönster och det sitter kvar spår av det.

Exempel på övningar för löpskolning

Det finns ett antal övningar som är de vanligast förekommande och de flesta kan göras i olika varianter också. De här är några av de jag stött på praktiskt hittills:

  • Hälgång, för att stärka framsidan av smalbenet
  • Tågång, för att stärka vad och fotled
  • Bakåtspark, för att stärka baksidan av låret och frånskjutet i löpningen
  • Höga knän, för att stärka höftböjare, vad och förmåga till stegfrekvens
  • Tripping, för att stärka vad och fotled
  • Skipping, för att stärka höftböjare, vad, fot och fotled

Att utföra övningarna tar inte särskilt mycket tid och är inte ”jobbigt”. Det är klart att en övning man utför ett tag blir jobbig, särskilt om man nyligen börjat. Men det är inte jobbigt på så sätt att det är för lätt att prioritera bort. Du vet, som sit-ups på gymet, eller stretching… kanske bara är jag? Som sagt så är det här något jag kommer börja jobba med nu och jag kommer förstås att återkomma i ämnet. Om specifika övningar, vad jag lär mig, upplever och får för resultat. Jag har faktiskt byggt upp en del förväntningar på resultat så det ska bli spännande att se.

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*