Må extra bra nu eller lagom men längre?

HÄLSA & TRÄNING

Forskningsrön har ju en tendens att vara lika trovärdiga från olika håll och från olika vinklar. Plus att de ofta ersätter varandra i hög takt. Favoriter är ju om salt är farligt eller inte, om snus är farligt eller inte, och fett/kolhydratsdebatten vill jag knappt ens nämna.

Mer och hårdare träning är bättre

En ny rapport som jag läste om på Runner’s World berättar om nya resultat kring immunförsvaret, vilken mängd träning som ger skydd och motståndskraft. Tidigare har forskningen pekat på att lagom träning är bäst. Inte vara inaktiv, men inte träna för mycket.
Det nya i studien visar på att hårdare och mer träning faktiskt ger bättre motståndskraft mot till exempel förkylningar. Det vill säga träna hårdare, och må bättre redan nu.

Om du läser artikeln på Runner’s World – var noga med att fortsätta läsa under diagrammet, bilden visar de gamla forskningsrönen.

”Nu visar ny forskning att man tvärtom kan stärka sitt immunförsvar med en relativt hög veckodos träning. I en nyligen genomförd studie vid Karolinska Institutet undersökte forskarna hur träning, kost och sömn påverkade känsligheten för förkylningar hos normalt aktiva människor, vars träning varierade från ingen alls till en hög träningsdos per vecka.”

”I motsats till öppna fönstret-teorin visade resultatet att de som tränade mest – motsvarande en timmes löpning eller cykling om dagen – löpte klart minskad risk att bli förkylda jämfört med dem som tränade måttligt eller inte alls.”

Lagom är bäst för längden

Jag vet inte om man ska kalla det en motsats till rönen ovan, det beror ju på vad man strävar efter. För samtidigt pekar en annan färsk studie på att lagom träning ger chans till ett längre liv. 5-6 år om det vill sig väl och beroende på om du är man eller kvinna.

Den här studien läste jag om i Dagens Nyheter, och enligt den är det två-tre gångers joggning om sammanlagt 2,5 timme i veckan som ger effekt. Mer än det, eller inaktivitet motverkar effekten.

”Dödligheten är lägre bland personer som säger sig jogga i måttlig omfattning, jämfört med de som inte joggar alls eller de som ägnar sig åt extremt hård träning.”

”Vi kan alltså med säkerhet säga att kontinuerlig joggning förlänger livet. Den goda nyheten är att du egentligen inte behöver göra så speciellt mycket för att skörda frukterna.”

En möjlig slutsats

Vad ska man då tro? Ja, det går ju att kombinera en lagom träningsdos för att ha hyfsad motståndskraftigt immunförsvar och leva längre. Eller träna hårdare, leva lite kortare men vara friskare under tiden.

Min slutsats blir nog rak och enkel: träning är bra, punkt. Plus att jag mår bra och blir gladare av det, det betyder mest!

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*