Min dåliga hållning är äntligen på väg att bli bättre med hjälp av löpteknik

BONUSEFFEKT

Det hade jag inte trott, men plötsligt har min hållning blivit lite bättre. Även till vardags alltså. Jag har alltid haft lite dålig och säckig hållning vad jag minns, och lätt för att sitta dåligt vilket är en halvbra kombination med ett stillasittande kontorsjobb. Jag blir fort trött i ryggen eller glömmer bort att försöka och sjunker ihop, med tiden blir det ju ett sätt att alltid ha kroppen på som fastnar. Dessutom märks det lite här och var annars också, även på cykelsadeln, i bilen och annat. Vid löpning tidigare så har det nog inte varit så farligt, det är en så aktiv rörelse men det är klart att när tröttheten börjat smyga sig på så har hållningen kroknat där med.

Men så för några dagar sen, vid en snabb kram av sambon i vardagsrummet så tittar hon på mig och säger: ”men, vad lång du är”. Va? Ja, jo… eller? Jag känner efter hur jag står och märker att jag ju faktiskt är ovanligt mycket längre än henne. Förvånad börjar jag tänka på det och konstaterar att jag faktiskt ändrat kroppshållning rent allmänt. Dagarna efteråt när jag gått och stått under dagen så reflekterar jag över det och mycket riktigt – det har hänt något.

Att ge och ta från löptekniken har tydligen varit tricket

Det som har hänt är för det första kursen i löpteknik, för det andra att jag aktivt jobbar på just tekniken. Inte bara när jag springer, utan jag har medvetet och omedvetet försökt hitta kroppsposition och hållning i vardagen. När jag går till jobbet, till affären, på kontoret för att hämta kaffe. Då rättar jag till höften, drar tillbaka axlarna, sträcker på ryggen och försöker få till ”lodlinjen”. Och det känns riktigt bra och enkelt. Kanske för att det är en bra teknik, kanske för att det har ett syfte. Att jobba på det för resultat i löpningen motiverar mer helt enkelt.

Uppenbarligen funkar det för tekniken i själva löpningen sitter allt bättre också. Så att träna i vardagen gör löpningen bättre och löptekniken i sig har gett bonuseffekten av en bättre hållning. Plus förstås att jag faktisk tränar ryggen regelbundet, men det är definitivt sekundärt för mig för det har jag gjort förut utan att något hänt med just hållningen.

Men vad ska jag göra med den här bättre hållningen, spelar det någon roll förutom till löpning? Jovars, det finns fina bieffekter i att det är nyttigare för ryggen, att man rent mentalt känner sig bättre när man sträcker på sig, att man blir lite ståtligare och det ser bättre ut. Inte minst för sambon som tydligen gillade den lite längre versionen… Så det här blir bra det!

3 Kommentarer på Min dåliga hållning är äntligen på väg att bli bättre med hjälp av löpteknik

  1. Va skoj.
    Har själv haft problem med min hållning i 40 års tid. Sett ut som om jag burit alla världens problem på mina axlar.
    Jag började använda MBT skor /sandaler och nu känns det som man vuxit 10cm och folk märker det oxå :).
    Lycka till med löpningen.

  2. Katarina // 2014/04/27 vid 19:24 // Svara

    Härligt!! Har haft väldigt bra hållning i unga dar när jag dansade mycket. Med kontorsarbetet kom de framskjutna axlarna och den kroknade ryggen. Och ryggproblemen…ska ta intryck av dig och räta på mig igen! :-)

    • Detta kontorsarbete alltså… Plus att man sitter bort sina rumpmuskler. Men vad ska man göra, jobb är jobb :-) Kul att jag kan inspirera, då sträcker vi på oss båda två!

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*