Möjligt minimål för året

MOTIVATION

Jag har inte funderat så mycket på eller satt några nya mål för 2014, annat än att ”komma igång” med träningen igen. Som jag skrivit tidigare så gick luften ur mig och jag tappade i stort lusten för träning alls någonstans i juli förra året. Sen blev det annan prio med nyfödd liten kille och det gick så långt att det blev ett helt passivt kvartal.

Men så vill jag inte ha det, och nu har jag kommit igång med träningen igen. Med draghjälp av en träningskompis så kommer jag dessutom igång mer och mer hela tiden. Jag börjar hitta tillbaka till det naturliga med träningen, att det är roligt och inspirerande. Så vi har kört på under januari, började med gym, kopplade på löpning. Sen några pass på längdskidor och inom kort ska vi närma oss simning. Det känns riktigt jäkla bra! Dessutom växer viljan att mer medvetet jobba bort den fina flerkilos ”barnmagen” som jag dragit på mig under hösten. Ska nog bli ordning på den saken också.

Ta mig tusen

1001Det dröjde inte länge innan jag tog på mig pulsklockan och loggade träningsdata igen. Jag bryr mig verkligen inte om distanser eller tempo just nu, men loggar ändå tiden jag tränar. Bland annat så laddar jag upp data till Funbeat.se som är en träningsdagbok jag är med i. Vid något tillfälle för en tid sen så fastnade ögat på sammanlagda tränade minuter under de senaste 30 dagarna. Det sporrade mig, det var ca 800 någonting, sen 900 någonting. Medan dagarna närmade sig slutet på januari så kände jag att jag verkligen ville upp i 1000 minuter – och igår hände det, jag loggade 1001 tränade minuter!

Ett preliminärt mål med träningen

Det här fastnade lite i huvudet och jag funderar på om jag ska ha ett delmål på träningstid per månad? Kanske 1000 minuter är bra eller möjligen 1200 minuter? 1200 minuter motsvarar 40 minuter per dag under en månad. Om jag tränar ca 60 minuter per gång, flera men inte alla dagar i veckan så verkar det rimligt – och borde vara en bra bas för träningsnivå, att hålla sig på eller utveckla sig vidare ifrån. Tiden är begränsad, med en liten bebis, familj, jobb och annat. Däremot kan jag ju variera hur hårt jag tränar även om jag inte kan påverka sammanlagt tid så mycket, det blir ju ett val jag kan göra för att utvecklas ytterligare om jag vill.

Som sagt, i övrigt har jag inga mål. Jag kikar lite på några lopp som vore roligt att ta sig an, men det är just för att det vore roligt, inte för att slipa på någon tid. Fortfarande inget bokat alls men fortsätter jag hyfsa formen så kommer det nog bli några stycken i alla fall.

Diagram över träning nu och förra året

I grafen nedan ser man träningsmängden under förra året. Jag har faktiskt tränat mer i januari i år än förra året, det hade jag aldrig gissat. Staplarna ökar stadigt under vårsäsongen och slår i taket i juni med både Marathon och Vätternrundan inräknat. Sen tävlingar i juli, därefter ett snabbt sluttande plan för att upphöra till oktober. I år ska jag försöka vara smartare, att ligga på en mer jämn nivå och ska jag träna för någon utmaning så ska det göras mer planerat så det inte blir det sista jag gör för det här året.

Traning-2013-2014

3 Trackbacks & Pingbacks

  1. Träning och insamling i januari | SPRINGCALLESPRINGCALLE
  2. 210 kr till Diabetesfonden - Träningsrapport för februari | Springcalle.se
  3. 5 snabba tips på träningsdagböcker | Springcalle.se

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*