Nytt träningskoncept för backträningen som peppar mig

TRÄNINGSUPPLÄGG

Häromdagen såg jag någon rapportera sin träning med ”samlade på mig 1 400 höjdmeter”, det väckte en tanke som jag omsatte i handling senaste backpasset. Jag tänkte att jag kan ha tydligare mål med mina pass för att motivera mig. Genom att helt enkelt i förväg bestämma hur många meter jag ska klättra och ser till att nå det så får jag in ett extra tävlingsmoment.

”Backe 200”

Sagt och gjort, jag började försiktigt och bestämde mig för ”Kvällspass – Backe 200”. Det vill säga jag skulle springa minst 200 meter uppför. Men för det första så ställde jag om vyerna i min pulsklocka för ändamålet. Jag brukar bara använda den första vyn med tid, distans, tempo och medeltempo. Men nu ställde jag även in en andra vy för att ha i backen med totalt uppför, totalt nerför, höjd och fyllde ut med klocka. Plus en tredje vy som också passar med puls, puls % av max, kalorier och träningseffekt. Pulsträning är en annan historia, men faktum är att min högsta registrerade puls var i ett backlopp.

De här vyerna och nya konceptet med målsättning tyckte jag funkade, jag samlade metrar mycket mer motiverat än att ta beslut under passets gång om ännu en backvända. Jag kommer fortsätta testa det här konceptet och se hur det känns, inte minst lära känna vad just ett visst antal höjdmetrar egentligen betyder. Hittills har det mest varit en siffra jag kollat sporadiskt på i träningsdatan i efterhand. Kul att testa nya grepp!

Om du inte har en sån pulsklocka då?

Det här tricket funkar ju för mig eftersom jag har förmånen att ha en pulsklocka med ”barometrisk höjdmätare” och skapligt vass GPS. Om du har en pulsklocka med GPS men inte kan få en vy för höjdmeter medan du springer, eller om du använder någon app till exempel – då kan du leta upp en backe, springa upp och ner och göra det till ett ”pass” eller ”varv” som du sedan kollar upp på datorn hur många metrar det blev. Det finns i regel kartfunktioner som kan tala om och även korrigera det som mäts upp. Då vet du att en given slinga har ett visst antal metrar och det är bara att välja hur många omgångar du ska gå loss på…

Nytt-upplagg-for-backtraning

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*