Om åtta fördelar med terränglöpning

TRAIL LÖPNING

Det här inlägget är nästan överflödigt, tidningen iForm säger det bäst i sin artikel ”Åtta fördelar med terränglöpning”. Men det var så positivt om terränglöpning och gladde mig så mycket personligen att jag vill kommentera fyra utvalda favoritfördelar i artikeln:

Löpning uppför backar tvingar upp knäna högre. Knälyftet dirigerar steglängden och stegfrekvensen, löpstilen förbättras och benmusklerna stärks.

Det här kan jag helt klart hålla med om, benen får varierad träning och mycket lutningar både framåt, bakåt och i sidled. Sen springer jag självmant extra mycket i backar just för att stärka både ben och psyke i att övervinna motståndet och flytta gränserna.

Terrängträning har en viktig mental betydelse. Man löper friare och mer obehindrat med växlande hastigheter. Man slipper pressen i att kunna sin exakta kilometertid eller distans. Ofta kommer man omedvetet att löpa med hög belastning och en avslappnad inställning.

Forest-LakeviewRaden om kilometertid håller jag inte med om, men det är rent personligt. Jag kan förstå det men jag själv springer fortfarande med pulsklockan i fokus. Men just känslan av ”hinderbana” och känslan av extra hög fart i skogen gör att jag ofta springer aningen fortare ibland. Det är roligare och mer varierat, vilket ger studs och glädje i steget tycker jag.

Många löpare har vant sig vid en fast löprytm som garanterar en ekonomisk löpning på jämnt underlag, utan någon större dynamik och hastighet. Genom att löpa på småstigar och i omväxlande ojämn terräng bryter du den rytmen och tränar ditt avstamp så att du i fortsättningen blir starkare och mer dynamisk i din löpning.

Jag håller helt och hållet med. Det är klart att man ibland bara vill ha en flack och lättlöpt bana att ta sig runt. Men springer man i terräng med jämna mellanrum så skakar det om både kropp och knopp. Hjärnan och kroppen anpassar sig vid samma gamla bana och behöver variation för att utvecklas vidare.

På det ojämna underlaget landar fötterna aldrig på samma sätt och det gör att påverkan varierar från steg till steg. Det ger en allsidig belastning av muskler, senor, leder och skelett. Belastningen blir helt enkelt bättre fördelad och risken för överbelastningssakdor minskar. Den mjuka skogsmarken dämpar dessutom stötarna i nertrampen.

Mountain-RockyroadDen eventuella skuggsidan här är att ojämnt underlag och varierad påverkar må minska risken för överbelastningsskador – men det är ju trots allt lite större risk för stukningar också. Men i stort är det faktiskt milt och tränar ben, fötter och koordinerande muskler i en mycket hög grad ger ökad stadga och styrka i benen.

1 Kommentar på Om åtta fördelar med terränglöpning

  1. Åh, vilken härlig bild! Som en skrev på min blogg: ”Porr-terrängbild”. Haha! :-D

    Och kan bara hålla med. Underbart och stärker både muskler och psyke!

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*