Otroligt, det har blivit roligt att simma

SIMNING

Det mesta man är bra på är ju roligare än annat. Relativt sett är jag väl inte ”bra” på att simma, men jag har blivit väldigt mycket bättre under det senaste halvåret. Det har varit en avgörande skillnad från att inte vilja alls, till att stå ut och nu att trivas hyggligt i vattnet.

I år strax före sommaren fick jag nämligen för mig att jag ville prova på Triathlon, Lidingö Triathlonsprintdistans, och då fanns inte mycket annat att göra än att simma. Av ren självbevarelsedrift dessutom att träna och bli bättre på det. Men just målet med Triathlon drev på det hela, och jag fick ett syfte som tog mig framåt skönt nog.

Jag dammade av våtdräkten jag skaffade för två år sedan, så viss utrustning hade jag redan. Att jag köpte den från början var för att sympatisimma med min sambo när hon tränade för Vansbrosimningen. Stöttande och snäll som jag självklart är blev det en hel gång, och sen en kvarts gång. Efter det stannade jag på bryggan och ”vaktade” istället. Något så sjukt tråkigt och jobbigt som simning kunde jag inte stå ut med. Nu klarade hon Vansbrosimmet på bra tid helt utan mig skönt nog…

En bedrövlig start med svidande kallsupar

Men det började inget vidare med min simträning tyvärr. Det visade sig vara en väldig skillnad på att ”bada” och ”simma”. Det visade sig också vara en väldig skillnad på de första hundra metrarna och allt efter dem, dessutom i öppet vatten med vågor och vind. Efter hundra meter så var pulsen igång, lungor och kropp behövde dra in mer luft och snabbare. Att vara andfådd i vattnet utan att kunna andas hur som helst som när man springer, det var något nytt och otrevligt med lite drunkningskänslor då och då. Crawlar man så är det bara givna intervaller att hämta luft på och det blev en del scener ute i vattnet med kallsupar, host och snor, frustande, plaskande och extrem otakt på alla armar och ben.

Jag trodde jag kunde crawla rätt bra och att det skulle vara lättare, men så var det inte. Längre distanser krävde helt klart övning och träning och jag behövde få bättre koll på grunderna helt enkelt. En annan sak jag märkte var hur galet yr jag var när jag klev upp ur vattnet, varje gång. Riktigt obehagligt vid några tillfällen när jag tagit i lite extra.

Fler prylar är alltid en del av en bra lösning

Uppenbarligen bara en väg att gå – jag behövde ju fler prylar! Det blev en racesuit just för triathlon, nya simglasögon och framförallt: näsclips och öronpluggar. Näsclips har jag använt sen dess, det gör mig nästan immun mot kallsupar när jag bara drar ut och in luft genom munnen. Öronpluggarna har i sin tur varit magi mot yrseln. Mycket av yrseln kommer sig av vattnet som slår in mot och i örat gång på gång längs simturen och med pluggarna blev det slut på det. Heta tips med clips och pluggar (inte vanliga öronproppar) alltså.

Prylarna blev faktiskt en del av lösningen, plus att jag fortsatte nöta. Jag förstod att jag behövde lära om så jag nötte och provade om och om igen. Det gick faktiskt rätt snabbt tills jag började känna mig mer lugn och bekväm med mer vana att ligga i vattnet länge. Plus bättre koll på andning och teknik. Den framgången och utvecklingen gjorde plötsligt att… det var inte alls lika tråkigt längre? Jag upplevde det inte som jobbigt på samma sätt utan som något jag mer och mer såg fram emot som ytterligare en träningsform med ett eget syfte.

Det här hade jag inte kunnat föreställa mig

Jag flyttade förstås in träningen i bassäng också och nu ser jag riktigt fram emot mina träningspass i simhallen. En kilometer var maxdistans först, sen en och en halv och nu är jag på väg från två till tre kilometer i ett sträck med stadiga och bättre tider. Det här, det hade jag aldrig trott eller kunnat föreställa mig. Att jag en dag skulle se fram emot att dra 50 längder i en 25-meters bassäng, men det gör jag.

Det här hänger ihop med två saker, som jag borde lärt mig men det är ofta lätt att tänka och svårare att göra. Det ena är att enda sättet att bli bättre på något är att öva, och det man blir bättre och bra på är oftast rätt kul. Det andra är vilken skillnad det gör med ett tydligt mål eller syfte som fungerande motivation. Något jag skrev om även i mitt inlägg om att gå till gymmet.

Drivkraften finns kvar, nästa år planerar jag köra ett antal triathlon och då vill jag ha vara förberedd med bra form och fason på simningen. Det lutar till och med lite åt att jag i vinter tar några lektioner från ett proffs för att förbättra tekniken. Ödmjuk insikt, eller hur?

Jag är långt ifrån ensam skönt nog

Avslutningsvis kan jag säga att jag verkligen inte är ensam i min känsla inför simning, och särskilt inte ”tvånget” av den träningsgrenen när det gäller triathlon. När jag hittade till den kända profilen inom triathlon och Iron Man, Jonas Colting, så kände jag igen mig fullständigt i vad han skrev. På en sida om grundläggande ”ABC för triathlon” fanns nämligen en text, som är så rätt för mig både i början och i slutet:

”Många triatleter som inte har simbakgrund fruktar simsträckan: ”Jag kan alltid gå en bit på löpningen om jag blir trött och jag vet att jag klarar cyklingen men först måste jag överleva simningen”.

Med rätt förberedelser kommer du lyckligtvis att uppskatta simningen som ett nytt och spännande inslag i träningen. Det finns ingenting som går upp mot känslan att med långa kraftfulla simtag skära genom vattnet i ett viktlöst tillstånd. I synnerhet när det en gång varit omöjligt till och med i tankevärlden.”

Det finns mer text förutom utdraget ovan – den fullständiga texten finns på den här länken, i PDF-filen ”instruktioner för simning”. Hela den sajten är ett tips för mustig triathlon-läsning förresten, så in och spana!

1 Kommentar på Otroligt, det har blivit roligt att simma

  1. Så imponerad jag är! Det var bara det jag ville säga :)

5 Trackbacks & Pingbacks

  1. Styrketräna i vattnet med paddlar och fenor - Springcalle.seSPRINGCALLE
  2. Jag klarade en halv Ironman på Vansbro Triathlon! - Springcalle.seSPRINGCALLE
  3. Simträning på gång med skaplig teknik - Springcalle.seSPRINGCALLE
  4. Raka ben i bassängen! Dags att få fason på simningen - Springcalle.se
  5. Äntligen är crawlkursen bokad! - Springcalle.se

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*