Tillbaka i matchen med Midnattsloppet

Då så, då var semestern över och det är dags att lämna det ganska så sköna offline-läget, jag har verkligen stängt av så mycket det går. Det var ett tag sedan jag rapporterade om läget helt enkelt, och inte minst har jag ännu inte berättat om Vansbro Triathlon eller Vansbrosimmet som jag genomförde i början av juli, men det kommer! Det var en ganska intensiv period före semestern med marathonpremiär, traillopp, Vätternrundan och sen en halv Ironman och en simtävling. Jag var väldigt trött och nött efter det och rent personligt längtade jag efter semester och ledighet i stort.

Gnistan svalnade och det blev väldigt lite semesterträning

I juli köpte vi ett sommarhus där jag lade all min glädje och energi, och fysisk kraft också. Det blev väldigt mycket bärande, slit och släp när vi ville göra en del insatser redan från början. Inte så mycket träning alls faktiskt, ett antal löprundor bara. En del rätt långa och en del backträning i bra terräng. Men… jag kände hela tiden av ”tröttheten”. Att gnistan inte var där, det fanns inte riktigt motivation i träningen.

Det blev helt enkelt defensiv träning, att hålla igång för att inte tappa för mycket. Långt ifrån det offensiva som jag brukar trivas med annars, att förbättra och stärka, morra mig uppför backarna och ta mig framåt. Men det är väl inget konstigt med tanke på senvårens träningsinsatser och premiär för cykelträning inte minst.

Jag försöker hitta inspiration och det börjar med Midnattsloppet

Så nu försöker jag leta efter gnistan och peppen igen, jag gör mitt bästa för att inte forcera det utan låta det komma tillbaka naturligt. Det gjorde faktiskt att jag ställde in Fjällmarathon, en av mina största utmaningar för året. Men jag var inte sugen, tvärtom faktiskt och jag valde att lyssna på det. Det finns ingen anledning att göra något annat, jag vill ha roligt med träningen och loppen.

midnattsloppet-200x200Men faktiskt, jag känner att det spirar lite grann och det kommer reda upp sig! Ikväll är det dags för Midnattsloppet och det är första gången jag springer det loppet. Den här helgen brukar jag vanligtvis vara iväg på en jobbkonferens men inte i år, och då passade jag på. Jag kommer springa mot bakgrund av att hitta glädjen. Det vill säga springa ett lopp som många andra jag känner också deltar i, med en mild inställning till tid och resultat. Okej då, kanske även lite grann av anledningen att jag hamnade i en startgrupp längst bak…

Därefter är mitt mål att få fason på, och nöje i, träningen igen. Regelbunden simning, kvalitativ löpträning och igår var jag faktiskt på gymmet för första gången sen… april. Det var nyttigt men oj vad jag får börja från början. Högre och bättre träningsdos krävs, det ligger många lopp bokade framåt som jag gärna vill roa mig med. Tough Viking, Stockholm Halvmarathon och Lidingöloppet ligger närmast och börjar bli verkliga för mig.

Hösten är här med andra ord, med nya friska vindar!

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Sommarrapport för 10 kronor i timmen - Springcalle.seSPRINGCALLE

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*