Träningen för ultralopp, 27 dagar kvar

LOPP & LADDNING

Nu med maj månads början så närmar de sig fort, årets första lopp och utmaningar. Den största utmaningen ligger längst bort och jag har den i bakhuvudet varje dag med blandade känslor av skräck och nyfikenhet. Loppen är först Rogers Bergstävling 21 maj, en träningstävling som får bli den sista riktiga backträningen i maj. Följt några dagar senare av cykelloppet Gran Fondo Stockholm 150 km den 24 maj. Efter det är det mest vila och sporadisk försiktig håll-igång-rörelse, kanske mest simning faktiskt. Fram till den 31 maj då dagen är kommen för ultra-premiären på Kullamannen Ultra Trail 53 km.

Med andra ord har jag knappt tre veckor på mig att vässa formen så mycket jag kan inför både cykel- och ultraloppet. Det är mycket som ska få plats i schemat nu när jag börjat crawlkurs också. Cyklingen känner jag mig lugn med, det blir ett antal planerade pass, halvlånga och långa och något enstaka på trainer om det är för regnigt. Cyklingen kommer gå bra och är aningen mer upplevelse än tävling skönt nog.

Nervöst med träningen inför ultra trail

Men vad gäller löpningen, där blir jag nervös faktiskt. Jag vill och behöver köra backe och ännu mer backe, och intervaller, snabba kortare pass och flera riktiga långdistanspass. Backe för att förbereda mig för de två branta och tekniska milen på slutet. Långdistans för att veta vad jag klarar och för att öva uthållighet, och väldigt mycket för att öva med löparryggsäck plus strategiskt intag av vätska och energi så vet vad som funkar och jag håller.

Men hur ska jag hinna allt på tre veckor? Givetvis får jag ju göra så gott jag kan och nöja mig med det, och jag har ju fått en del mil i benen under våren trots allt. Men oj vad jag gärna hade haft en månad till på mig… När det gäller backe och intervall har jag mer att göra, mycket mer helt klart. Snabbare pass får jag till i veckorna och är nöjd med. Sen långdistansen, jag har sprungit ca 20 km flera gånger på senare tid och känner mig bekväm med det, både i lugnare och snabbare takt. Men nu i helgen som gick så testade jag att öka rejält och sprang 30 km non-stop med avslut av en plågad power walk uppför Hammarbybacken.

Det är mycket som funkar trots allt

Långpasset kändes på det stora hela väldigt bra och bekvämt och det blev en riktigt bra tid. Det stärker mig förstås och lugnar, men bara lite. Dels funkade utrustningen, t.ex med löparryggsäcken som jag vänjer mig vid nu. Inte så svårt direkt, men ändå ett nytt inslag i löpningen. Dels måste jag återigen säga att löptekniken numera sitter riktigt bra och gör en viktig skillnad. Både för tempot men framförallt för att det ska kännas bekvämt att springa och jag är inte helt trasig efteråt.

Framåt då? Jo, dels fortsätter jag successivt med min viktnedgång men ganska lågintensivt i kombination med träningen så det inte blir destruktivt. Hittills har jag skalat ner mig från 79,8 till 75,9 kg och varje hekto som ramlar bort gör det mycket lättare med löpningen, och skaderisken. Sen ska jag också sätta igång med specifik trailträning om någon vecka, det sker bara ibland nu men inför loppet behöver jag öka mängden trailpass. I senaste laget, men jag har valt att börja med styrka, kondition och distans. Vilket jag hoppas gör att det går bra i trailspåret när jag sätter igång. Det är bara att fortsätta, framåt och uppåt!

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*