Träningsvärk efter tufft träningspass med Stockholms Brantaste

TIPS & TRÄNING

En rolig grej som en del lopp har är träningsaktiviteter knutna till arrangemanget. Något som i synnerhet loppet Stockholms Brantaste tagit fasta på och levererar högklassigt. Jag har varit med på några träningstillfällen tidigare år, det finns bland annat en video jag spelade in från ett av dem. Det är tuffa pass, inte minst eftersom syftet är just backträning. Samtidigt är det förstås riktigt roligt! Att köra i grupp på det där sättet gör lätt att man tar i och sträcker på sig lite extra, plus att man får göra övningar och träning som de allra flesta inte gör till vardags. För min del skiljer det sig väldigt mycket i alla fall, nytt, nyttigt och kul.

Upplägg med instruktörer från både Stark Ute och Löparboom

Träningstillfällena ingår i en serie inför loppet, de är öppna och gratis för alla och du hittar dem som evenemang på Facebook. Det var så jag uppmärksammade det senaste passet och tog tillfället att gå dit för att köra igår. Upplägget var i två delar, halva gruppen körde först specifik backträning ledda av instruktörerna Viktor Winterglöd och Camilla Ringström från Löparboom. Det var först uppvärmning och uppmjukning med löpskolningsövningar, backrusher med tävlings- och glädjemoment som fick upp puls och pepp följt av en lång löpning från Hammarbybackens fot och ända upp. Sen ner igen i en rasande snabb slalomövning.

När halva tiden, ca 45 minuter, gått byttes grupperna och den andra delen av passet var funktionell styrketräning. Den omgången leddes av instruktörerna Frida Toftdahl och Daniel Wiberg från Stark Ute. Och vilken omgång det blev, mängder av övningar för armar, axlar, ben, bål och rygg. Vilan mellan övningarna skedde i plankan, med armhävningar eller jägarsits. Hårt men med glimten i ögat, tydliga instruktioner och peppande för alla nivåer.

Attack som avslutning på passet och hur det känns idag

När båda grupperna var klara och passet var till ända så avslutades det hela med en frivillig attack på Hammarbybackens brantaste del. De allra flesta hakade på, vi sprang upp, över och ner på andra sidan av backen. Där möttes vi av en vägg, och backlöpning var det inte tal om. Snarare klättring eller gåspringa med både händer och fötter i den rejäla branten som sög musten ur benen, men till slut besegrades backen och man stod på toppen igen.

Idag kan jag säga att jag har träningsvärk, lite överallt. Eller inte ”lite”, jag har rätt mycket träningsvärk faktiskt i höfter, ben, rygg, armar… pannben. Riktigt skönt! Med det tar jag också med mig slutsatsen att jag behöver höja ribban för min egen backträning, ska jag bli bättre och starkare får jag ta i mer helt enkelt och så får det bli.

Collage-Traning-Stockholms-Brantaste

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*