Upp eller ner? Din inställning kan göra skillnad för din löpning och teknik

TIPS & TRÄNING

En intressant sak jag märkt sen kursen i löpteknik är en detalj som nämndes om vilken riktning man ska tänka att röra ben, knä och arm. Det var nästan i förbigående som instruktören nämnde ett exempel när man springer trail över stenar, att tänka ”upp, upp, upp” med ben och knän. Inte ”ner eller landa” när man studsar över stenarna. Det exemplet fastnade i minnet.

Samma tänk gällde för armarnas pendling. Fokusera på att dra bak och släppa fram, inte tvärtom eller att pendla aktivt både framåt och bakåt. Dra bakåt och de pendlar framåt av sig själva. Men framförallt gäller det här benpendlingen under löpningen, att fokusera på att dra fram benet istället för att tänka på att trycka bakåt eller neråt. Det gäller även i backar, att inte kämpa med eller tänka på att trycka fram eller lyfta kroppen med ena benet. Utan istället fokusera på det andra att benet ska framåt och ”upp, upp, upp”.

Fysik, teknik och den mentala biten

Dels har det förstås med tekniken att göra, och fysiken. Fredrik Zillén svarade på detta i en kommentar tidigare. Och tro mig att det gör skillnad om man får med rumpan i löpningen, något som jag precis börjar få till själv:

Nervsystemet funkar så att när du böjer i höften på ena sidan så aktiveras rumpan på den andra sidan. Om du kliver på något vasst som kan skada dig gör du instinktivt ett ryck upp med foten vilket alltså böjer i höften. Vilket i sin tur aktiverar rumpan på den andra sidan så att den foten kan sättas ner så snabbt som möjligt. Du kan alltså aktivera rumpan tidigare och på ett mer kraftfullt sätt om du fokuserar på att lyfta foten.

Men det är inte bara det tekniska som spelar roll tycker jag. Att tänka ”upp” och fokusera på den del i pendlingsrörelsen som faktiskt är lättast, det gör en mental skillnad upplever jag. Jag ska ju framåt och uppåt, jag tänker samma som jag gör och inställningen överlag ger en annan känsla och lite piggare steg.

”Hundred up”

Som hastigast nämndes också ”Hundred up”, en övning för att hitta teknik och balans och att öva in ett rörelsemönster. Tanken bakom övningen och teorin är något som spridit sig med hjälp av Chris McDougall, författaren till boken Born to Run – jakten på löpningens själ. Läs gärna mer om ”Hundred up” i ett trevligt blogginlägg jag hittade på Hjärnfysik – en blogg om hjärnan och löpning, där finns även en instruktionsvideo med själva Chris McDougall. Här är en snabbversion av övningen om du vill prova, tanken är att göra hundra om dagen i 30 dagar:

Lämna en kommentar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*